سومین جشنواره ملی مسئولیت اجتماعی (قاف) برگزار شد

سومین جشنواره مسئولیت اجتماعی قاف در مرکز همایش های صدا و سیما با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و پیشرانان مسئولیت اجتماعی و مسئولین محترم دولت، مجلس و اتاق تعاون ایران و تهران برگزار شد.

هرچند ریشه‌های تاریخی موضوع «مسئولیت اجتماعی شرکتی» (CSR) به اوایل قرن نوزدهم میلادی باز می‌گردد، ولی آن‌چه ما امروزه تحت این عنوان می‌شناسیم عمدتا محصول تفکرات و مطالعات اندیشمندان حوزه‌های علوم اجتماعی و مدیریت، در هفتاد سال اخیر است. توجه به ابعاد انسانی، اجتماعی و زیست‌محیطیِ فعالیت‌های اقتصادی، و تعهد داوطلبانه به ارزش‌هایی فراتر از منفعت مادی حداکثری، گفتمان «مسئولیت اجتماعی شرکتی» را تشکیل می‌دهد. در واقع CSR رویکرد «تعهد و مسئولیت‌های فراتر از قانون» را در مقابل «اصالت سود حداکثری در چارچوب قانون» ترویج می‌کند.

در کشور ما نیز، مقوله مسئولیت اجتماعی طی یک دهه اخیر جای خود را در ادبیات مدیریتی سازمان‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی پیدا نموده و به تدریج در حال نهادینه شدن است. ما نیز در هلدینگ ستاپ، این مسئله را به فال نیک گرفته و در همین راستا بر آن شدیم تا دومین رویداد سراسری مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و سازمان‌ها را با نام «جشنواره ملی قاف»، و با هدف هم‌فکری و هم‌افزایی فعالین، متخصصین و کارشناسان این عرصه، و همچنین شناسایی و تجلیل از برترین شرکت‌های کشور در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی، برگزار شد. 

در این نشست، خانم دکتر استاد رضایی ضمن تقدیر و تشکر از عزیزانی که با همیاری و همکاری آنها در سال 1402 کارهای خوب و قابل استنادی صورت گرفته است، پیش بینی برنامه های سال 1403 را نمودن و با توجه به همکاری که در سه سال گذشته با ستاپ صورت گرفته نقطه توجه ویژه در حوزه کسب و کار و بخصوص تعاونی ها و کسب و کارهای خرد و زود بازده به خصوص بخش بانوان داشتیم و پنج گروهی که شروع به فعالیت نمودن حدود 1300 بانو فرهیخته از سراسر کشور شناسایی شدن و در اجلاسها با سابقه درخشان چه در حوزه اجتماعی و چه در حوزه اقتصادی حضور پیدا کردند. و در بخش تعاونی ها ، قابلیتهای بخش تعاون و معرفی تعاونگران موفق در حوزه های اجتماعی را دستور کار قرار دادیم که تعداد این تعاونی ها بسیار بسیار قابل توجه هست.